Zaloguj się

11. LUT 2021

Jakie ubezpieczenie wybrać przy wynajmie zarobkowym kampera?

# Ważne informacje

Anna Środa-Moroz

Anna Środa-Moroz

Agentka ubezpieczeniowa

Spis treści

OC + Wynajem zarobkowy

Samo OC nie wystarczy jeśli chcemy wynajmować nasz pojazd. Ubezpieczalnia może odmówić nam wypłaty, w sytuacji kiedy kierowcą był najemca. Dlatego OC z rozszerzeniem na wynajem zarobkowy jest minimum jakie musimy spełnić, jeśli chcemy wynajmować nasz pojazd za pośrednictwem portalu CzarterKamper 🙂

Wynajem zarobkowy – zwyżka w zależności od ubezpieczalni od 40%. Jest to dodatkowa opcja, którą wykupuje się podczas zawierania ubezpieczenia. Jeśli masz już zwykłe OC i chciałbyś rozszerzyć swoją polisę o tę opcję, możesz skontaktować się ze swoją ubezpieczalnią. 

UWAGA! Występuje spora różnica w cenach w zależności od firm ubezpieczeniowych. 

Przykładowo zwyżka za wynajem zarobkowy w Warcie będzie to ok 40%, w PZU 100%, Wienner – 300%.  *Stan na luty 2021

Nie znaczy to jednak, że w Warcie na pewno będziemy płacili najmniej. Może okazać się, że pierwotna kwota za pakiet (bez zaznaczenie wynajmu) w Wienner będzie wynosiła 1000zł co daje X3 3000zł, a w Warta początkowo proponować będzie 3000 zł + 40% co da nam  4200zł.

Wysokość składki ubezpieczeniowej dla kampera zależy, tak jak w przypadku każdego innego pojazdu od kilku czynników:

  • zniżki właściciela pojazdu. (Rok bezszkodowej jazdy daje nam 10%, maksymalnie do 70%)
  • czy właścicielem pojazdu jest firma czy osoba prywatna. Niektóre ubezpieczalnie mają lepsze oferty jeśli pojazd jest na firmę.
  • parametry pojazdu.

Oferty towarzystw ubezpieczeniowych się ciągle zmieniają. Warto więc sprawdzić wszystkie oferty. Liczy się tylko cena, ponieważ warunki OC są takie same w każdej firmie.

Asisstance

Przydatna opcja w pakiecie ubezpieczeniowym. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że ilekroć klient potrzebował holowania i nie miał wykupionego assistance słono za to zapłacił i przy kolejnych umowach traktuje to jako obowiązkowy składnik polisy.

Koszty holowania kampera (w zależności od jego rozmiarów) mogą wynosić od ok. 3zł netto za km w Polsce i ok. 4 zł za km poza granicami naszego państwa. Przykładowo więc trasa Chorwacja ( Zadar) – Warszawa (1300km) może kosztować nawet 5200 zł netto!

Assistance oprócz holowania ma w opcjach m.in : pomoc w uruchomieniu pojazdu, zakwaterowanie, pojazd zastępczy, transport pasażerów i bagaży, dowóz paliwa i inne.

Do wyboru mamy zazwyczaj różne pakiety Assistance, w związku z czym koniecznie należy zwrócić uwagę:

  • jaki jest limit holowania w Polsce i za granicą?
  • czy działa w przypadku awarii, kradzieży i wypadku?
  • ile razy w roku możesz skorzystać z pomocy?
  • na ile dni przysługuje pojazd zastępczy ( niestety nie dostaniesz zastępczego kampera)

Niestety w przypadku kamperów, w Polsce ciężko znaleźć wystarczająco dobre ubezpieczenie. Najbardziej rozbudowaną opcję proponuje PZMOT – od 85zł do 540 zł/rok (maksymalny pakiet) – ubezpieczenie na osobę lub pojazd, ale gdy wynajmujemy zarobkowo swojego kampera – niestety nie zadziała. 

W tym przypadku Assistance możemy wykupić razem z OC np. w Warcie – ok. 300 zł/rok holowanie bez limitu w PL i 400km za granicą. *Stan na luty 2021

Autocasco (AC)

Spawa z AC jest trochę bardziej skomplikowana.

Po pierwsze można zadać sobie pytanie, czy opłaca się je kupować? O ile właściciele pojazdów wartych powyżej 100.000zł się nad tym nie zastanawiają, w przypadku tańszych pojazdów często słyszymy wątpliwości.

Ubezpieczenie AC daje nam gwarancję zwrotu kosztów spowodowanych kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem pojazdu.

Sam proces ubezpieczenia nie jest jednak tak prosty jak w przypadku OC, gdyż jedno autocasco nie równa się drugiemu – posiadają one wiele wariantów i opcji.

Podstawą jest wartość pojazdu, na jaką Towarzystwo Ubezpieczeniowe decyduje się ubezpieczyć pojazd, ponieważ od tego zależy kwota wypłaty odszkodowania.

W przypadku kamperów fabrycznych, wartość określana może być w systemie na podstawie eurotax lub Info -expert. Jeżeli jednak sam przerabiasz dom na kółkach, najprawdopodobniej będziesz musiał posiadać wycenę licencjonowanego rzeczoznawcy (jak jest w przypadku polisy w PZU) lub wyceniać pojazd przez rzeczoznawców z firmy ubezpieczeniowej na podstawie faktur, zdjęć i opisów jak jest w przypadku Warty ( za pośrednictwem agenta ubezpieczeniowego). Koniecznie pamiętaj o zbieraniu faktur za części i budowę kampera!


Jeśli wartość pojazdu jest już ustalona, zwróć uwagę na niektóre zapisy w umowie:

  • Zakres ubezpieczenia: czy dostaniemy zwrot za każde uszkodzenie pojazdu? Czy tylko w przypadku szkody całkowitej czy kradzieży?
  • Sposób likwidacji: gotówkowy (dostajesz zwrot pieniędzy za naprawę lub pojazd) lub bezgotówkowy ( firma rozliczy się z warsztatem lub serwisem)
  • Części użyte do naprawy – oryginalne (jeśli to możliwe lub równowartość nowych, oryginalnych części) lub zamienniki obniżające wartość pojazdu
  • Amortyzacja części – Czy towarzystwo pokryje koszt nowych części, czy będzie brało pod uwagę ich zużycie (np. odejmie 60% ich wartości !)
  • inne: udział własny w szkodzie, stała suma ubezpieczenia itp.

Pamiętaj więc żeby pytać, sprawdzać i korzystać z usług doświadczonych agentów, ponieważ mające miejsce „zaniżenia odszkodowań” spowodowane są w większości przez błędy w procesie zawierania umowy.

Gdy wynajmujesz kampera i czerpiesz z tego korzyści materialne opcja zarobkowy wynajem powinna być zaznaczona. Podwyższy to składkę za ubezpieczenie, ale pominięcie tej informacji może niestety spowodować odmowę wypłaty odszkodowania.

Przykładowa kalkulacja Autocasco (AC)

OC, AC (części oryginalne, bez amortyzacji części i wkładu własnego na wartość 50.000zł), Assistance bez limitu PL/ do 400 km w Europie na Piotrka, który ma pełną historię ubezpieczeniową wynosi 1700zł. Z zaznaczeniem, wynajmu – 2500zł

Składki są jednak uzależnione od tak wielu czynników, że niemożliwym jest określenie minimalnej czy maksymalnej kwoty jaka zapłacisz. Jedyną dobrą radą jest sprawdzać za każdym razem.

W przypadku wynajmu zarobkowego, warto poruszyć jeszcze jedną kwestie –Przywłaszczenia.

Przywłaszczenia nie ma w podstawowym zakresie AC, jednak w niektórych firmach można dodać taką opcję ( np. w PZU – wzrost 50% składki AC)

„występek polegający na włączeniu cudzej rzeczy ruchomej lub cudzego prawa majątkowego do swojego majątku. Przywłaszczona rzecz musi wcześniej znajdować się w legalnym posiadaniu sprawcy, chociażby wskutek jej znalezienia.”

Prościej mówiąc jeśli wynajmę od Ciebie Kampera, spiszemy legalnie umowę (podam Ci swoje prawdziwe dane), a następnie go nie oddam nastąpi przywłaszczenie i ubezpieczalnia może odmówić odszkodowania.

Jeśli dane będą fałszywe – nie jest to kradzież lecz oszustwo i ochrona ubezpieczeniowa tego również nie obejmuje. Dlatego bardzo ważne jest aby wcześniej dobrze sprawdzić dokumenty najemcy, czy nie są podrobione. Przeczytaj:  Oszuści i fałszywe dokumenty. Proste sposoby na weryfikację!

Podsumowanie

Bez dokładnych danych nie można precyzyjnie określić ile zapłacisz za ubezpieczenie i w jakiej firmie będzie ono najtańsze.

Rynek ubezpieczeniowy dynamicznie się zmienia, a Towarzystwa Ubezpieczeniowe prześcigają się w cenach.

Warto więc sprawdzać oferty u dobrych agentów, którzy współpracują z wieloma firmami. Ostatni, duży wzrost popularności caravaningu, powinien sprawić, że już niebawem Towarzystwa Ubezpieczeniowe w Polsce stworzą nowe możliwości i dadzą nam jeszcze więcej opcji ubezpieczenia pojazdu.

Jeśli szukacie doświadczonego biura, specjalizującego się w ubezpieczaniu kamperów i pojazdów kempingowych zapraszamy do skontaktowania się poprzez:

☎️ +48 695 498 316

📧 ubezpieczenia.lodz@eaide.pl

https://www.facebook.com/sroda.moroz.finanse/

Twoje zgłoszenie zostało pomyślnie wysłane!

Nasz zespół opracuje atrakcyją ofertę na podstawie Twoich informacji.

W razie pytań będziemy się kontaktować.

Średni czas dodania ogłoszenia to 1 dzień roboczy.​